US Government-Funded News Network Ran a Hit Piece on Soros That Called Him a “Multimillionaire Jew”

The segment on Radio Televisión Martí, a Spanish-language network that broadcasts to Cuba, appeared months before the attempted Soros bombing.

Sean Gallup/Getty

Five months before George Soros received a pipe bomb in the mail, a US government-funded broadcasting network produced a segment that attacked the liberal donor—a common target of conservative conspiracy theories—as a “multimillionaire Jew” and “the architect of the financial collapse of 2008.”

The video segment, which aired in May, was produced by Radio Televisión Martí, a Spanish-language network that broadcasts news and propaganda to Cuba to promote US foreign policy interests. The Miami-based network is overseen by the Office of Cuba Broadcasting, which is part of the United States Agency for Global Media, an independent US government agency whose stated mission is “to inform, engage, and connect people around the world in support of freedom and democracy.”

The taxpayer-subsidized video portrays Soros as a threat to Latin American democracy. Featuring ominous music and images of street violence, the 15-minute video begins with the narration: “George Soros has his eye on Latin America. But Judicial Watch, an American investigative legal group, also has its eye on Soros and what it sees as his lethal influence to destroy democracies. It describes him as a millionaire investor and stock market speculator who exploits capitalism and Wall Street to finance anti-system movements that fill his pockets.” Judicial Watch, a right-wing group, is in the midst of a fundraising campaign called Expose Soros and has been looking for evidence that taxpayers are funding Soros’ advocacy work.

The United States Agency for Global Media is fully funded by US taxpayers. The agency, until recently known as the Broadcasting Board of Governors, has an annual budget of around $700 million, of which $24 million went to the Office of Cuba Broadcasting last fiscal year.

Tomás P. Regalado, the director of the Office of Cuba Broadcasting, told Mother Jones in an email, “Judicial Watch is a good source, but having said that, it should not have been the only source. The two part series was not precise and did not have on the record sources to balance the story.” Regalado noted that he became OCB director on June 6, several weeks after the segment aired, and three days later he appointed a new news director and assignment editor.

“To be fair and to show that we in the new administration are committed to journalistic integrity, the stories have been pulled out of the digital page, not because we want to hide anything, but because we want to be transparent if we say that the story did not have the required balance, then it should not be on the air,” he said.

The videos were taken down later, but archived copies of a shorter two-part version can be found on YouTube here and hereThis edited version begins by describing Soros as “the multimillionaire Jew of Hungarian origin whose fortune is estimated at $8 billion.” Later, it calls him “a non-believing Jew of flexible morals.” The videos were first flagged by the Cuban Triangle blog.

Two months before the Soros segment aired, the Washington Free Beacon reported that administration officials were angry that the Broadcasting Board of Governors seemed not to be promoting President Donald Trump’s agenda. In June, the White House announced that Trump was nominating conservative filmmaker Michael Pack to lead the BBG. Pack has close ties to former White House strategist Steve Bannon and has written that film departments at American colleges push a “politically correct agenda” with a focus on such subjects as “environmental filmmaking, social media, gay and lesbian films, [and] activist filmmaking.” Pack has yet to be confirmed by the Senate—his nomination was reportedly delayed because he was working on a documentary about conservative Supreme Court Justice Clarence Thomas—but some BBG employees have expressed fear that the agency could become a tool for Trump to spread his brand of propaganda.

Update 10/29/18: On Monday, John Lansing, the CEO of the United States Agency for Global Media, issued a statement announcing that the employees responsible for producing the Soros videos will be placed on administrative leave pending an investigation into their conduct. He said he was “personally and professionally offended by this example of unprofessionalism” and had asked Regalado to require ethics and standards training for all Office of Cuba Broadcasting journalists. 


In 2014, before Donald Trump announced his run for president, we knew we had to do something different to address the fundamental challenge facing journalism: how hard-hitting reporting that can hold the powerful accountable can survive as the bottom falls out of the news business.

Being a nonprofit, we started planning The Moment for Mother Jones: A special campaign to raise $25 million for key investments to make Mother Jones the strongest watchdog it can be. Five years later, readers have stepped up and contributed an astonishing $23 million in gifts and future pledges. This is an incredible statement from the Mother Jones community in the face of the huge threats—both economic and political—against the free press.

Read more about The Moment and see what we've been able to accomplish thanks to readers' incredible generosity so far, and please join them today. Your gift will be matched dollar for dollar, up to $500,000 total, during this critical moment for journalism.

We Recommend


Sign up for our newsletters

Subscribe and we'll send Mother Jones straight to your inbox.

Get our award-winning magazine

Save big on a full year of investigations, ideas, and insights.


Support our journalism

Help Mother Jones' reporters dig deep with a tax-deductible donation.


We have a new comment system! We are now using Coral, from Vox Media, for comments on all new articles. We'd love your feedback.