TV Turf War

The BBC has plans for an Arabic channel. Should Al-Jazeera be worried?

Al-Jazeera, the independent — and controversial — Arabic
satellite network may soon be facing some stiff competition
from the BBC. Under a plan announced this week, the British
Foreign Service will fork over 50 million dollars to launch a 24-hour
television network modeled on BBC’s World News Service.

Competing with Al-Jazeera will be no small task. Since
its launch in 1996, the Qatar-based operation has become
the most popular broadcaster in the Middle East, with around
40 million viewers worldwide. Al-Jazeera
has also been a major irritant for Western governments,
(because of its criticism of their Middle Eastern policies)
and for Arab governments (because of its calls
for political reforms in the region).

Wadah Khanfar, the director of Al-Jazeera,
insisted in an interview with Islam Online that the
BBC network in the works is no match for Al-Jazeera:

“Any competition by the BBC channel will be
a source of no threats for us, given the status we had
secured in Arab-speaking households [since launch] all along
the past eight years. We are immersed deep in the region,
portray news through Arab eyes and to Arab eyes, a case
which does not work with other western Arab-language

But there are several reasons why Al-Jazeera should be
worried about the BBC. On the whole, the BBC — like much of
the British media — is regarded as less pro-Israeli than U.S. media outlets in its coverage of
the Israeli-Palestinian conflict,
which makes it more palatable in the Middle East. The sort
of cheerleading for the Iraq invasion that has been CNN’s staple is alien to the BBC. Indeed, the BBC has had a tense
relationship with the British government, which it accused of
“sexing up” intelligence reports in run-up to the war in
Iraq. The row over BBC’s Iraqi coverage resulted in
scientist’s suicide, a court inquiry, and several
high-profile resignations at the network, including that of
BBC chairman Gavyn Davies.

Also giving Al-Jazeera pause, last January, its editor-in-chief, Ibrahim Helal,
handed in his resignation after receiving a
“tempting offer”
from the BBC and the prospect
of further defections is yet one reason why Al-Jazeera may be
much more worried about the BBC than it lets on.

But Al-Jazeera is in a pretty strong position. Its scathing criticism of U.S. foreign policy;
its graphic coverage of war zones, including the broadcast
of dead U.S. and British solders; its airing of exclusive tapes
from Al-Qaeda; and the ability — and willingness — of its
reporters go beyond the Green Zone in Iraq make it unique.
Moreover, many in the region feel that the BBC, which has taken a beating in its
Saudi Arabia ratings recently, has lost ground by virtue of being British. As Fabian Hamilton, a
member of Britain’s Foreign Affairs Select Committee, told
Financial Times :

“I would be absolutely amazed if the BBC’s
audience in the Middle East had not collapsed because the
Arab world is now absolutely distrustful of the BBC. People
no longer see the BBC as utterly impartial but as the voice
of the United States — albeit a rather more civilized

Anyone who watched Prime Minister Tony Blair
get crucified by the BBC – among other British media organizations – for his decision to invade Iraq, would
find it hard to credit the idea of its being a
mouthpiece — civilized or otherwise — of the U.S.
government. But perceptions being what they are, the BBC’s supporters must be concerned the venture will go the way of the U.S.
government funded Al-Hurra, which richly deserves its reputation as the White House’s mouthpiece in
the Middle East.

In fact, of course, the BBC is no Al-Hurra. The BBC’s World News
Service, reaches 45 million people and its 1.8 million Iraqi listeners make it the
country’s most popular international broadcaster. As

Nigel Chapman
, acting director of the World Service
argues: “We know from our research that people trust the BBC
brand and if more people could access it in their own
language it would have a major impact.”

With both the BBC Arabic and Al-Jazeera English channels
in the works, let the clash of the networks in the Middle
East — and beyond — begin.


Mother Jones was founded as a nonprofit in 1976 because we knew corporations and the wealthy wouldn't fund the type of hard-hitting journalism we set out to do.

Today, reader support makes up about two-thirds of our budget, allows us to dig deep on stories that matter, and lets us keep our reporting free for everyone. If you value what you get from Mother Jones, please join us with a tax-deductible donation today so we can keep on doing the type of journalism 2019 demands.

We Recommend


Sign up for our newsletters

Subscribe and we'll send Mother Jones straight to your inbox.

Get our award-winning magazine

Save big on a full year of investigations, ideas, and insights.


Support our journalism

Help Mother Jones' reporters dig deep with a tax-deductible donation.