Obama Smear Was a Team Effort, Says Romney Team


I sort of hate to keep obsessing over Mitt Romney’s ham-handed smear of President Obama following last night’s embassy attacks, but this New York Times story really does advance the narrative. Up until now, I figured there was a pretty simple explanation for the Romney campaign’s cockup: they were rushing to get something out and just fell back on a known script (Obama as apologizer-in-chief) without really vetting their statement. But no. It turns out the whole thing was carefully orchestrated:

The resulting statement took shape while Mr. Romney and a reduced staff contingent flew from Reno, Nev., to Jacksonville, Fla., from about 5:30 p.m. to 9:30 p.m. on Tuesday, and the statement went out about an hour after he landed and signed off on it. Aides said it was drafted by committee — a team effort by one group of advisers specializing in policy, the communications team and the strategy shop.

….Mr. Romney’s criticism fed into his larger theme of painting Mr. Obama as apologizing for the United States, and his team stuck by it. “While there may be differences of opinion regarding issues of timing,” said one senior strategist, who asked not to be named, “I think everyone stands behind the critique of the administration, which we believe has conducted its foreign policy in a feckless manner.”

This was no late-night, one-person screwup that Romney then felt he had to stand behind. It was a carefully calculated statement drafted by Romney’s entire team and then signed off on by Romney himself. Even with his whole staff beavering away on this, apparently not a single person pointed out that (a) they didn’t have their facts straight, (b) it might be appropriate to wait a little while before scoring cheap political points, and (c) accusing the president of the United States of “sympathizing” with embassy attackers was beyond the pale.

Alternatively, someone did point this stuff out and got voted down. I’m not sure which is worse.

UPDATE: In case you’re wondering, this is the same story that Josh Marshall writes about here. A very different version was up on the Times website earlier, and that’s the version that originally prompted this post. The version that’s up now (and quoted above) was so thoroughly altered from the original that initially I didn’t even realize they were different revisions of the same story. I’m not sure what the explanation for this is.

I’d reproduce the original Times piece below the fold, but I’m pretty sure that would be a copyright violation. Sorry.

THANK YOU.

We recently wrapped up the crowdfunding campaign for our ambitious Mother Jones Corruption Project, and it was a smashing success. About 10,364 readers pitched in with donations averaging $45, and together they contributed about $467,374 toward our $500,000 goal.

That's amazing. We still have donations from letters we sent in the mail coming back to us, so we're on pace to hit—if not exceed—that goal. Thank you so much. We'll keep you posted here as the project ramps up, and you can join the hundreds of readers who have alerted us to corruption to dig into.

We Recommend

Latest

Sign up for our newsletters

Subscribe and we'll send Mother Jones straight to your inbox.

Get our award-winning magazine

Save big on a full year of investigations, ideas, and insights.

Subscribe

Support our journalism

Help Mother Jones' reporters dig deep with a tax-deductible donation.

Donate

Share your feedback: We’re planning to launch a new version of the comments section. Help us test it.